Thursday, June 25, 2009

Cinéma Haïtien Vs Cinéma Africain (Nigérian)


Les images africaines envahissent petit à petit les écrans d’Haïti et de sa Diaspora. De passage récemment au Cap-Haïtien, je remarquai, au cours d’une soirée que trois des cinq chaînes de télé de la ville diffusaient des « films africains ». Le phénomène est moins prononcé à Port-au-Prince, mais il est de plus en plus courant de retrouver ces films auprès des vendeurs ambulants de DVD de la capitale. La vague africaine semble aussi avoir atteint la Diaspora haïtienne et les copies piratées de films venant du continent noir s’y vendent comme des petits pains. Entretemps, la fièvre de production de films haïtiens du début des années 2000 est retombée (quoique la qualité ne fût pas toujours au rendez-vous) et pour citer Arnold Antonin, « la chute a été aussi vertigineuse que l’ascension ». Comment expliquer le sort différent des deux cinémas?
Le cinéma africain…ou plutôt, nigérian : Welcome to Nolllywood !
Les fameux « films africains » qui captivent le public haïtien viennent du Nigéria. N’allez pas croire qu’il s’agit d’une mince affaire ! A raison de 200 films par mois et un chiffre d’affaire annuel estimé à 250 millions de dollars, l’industrie cinématographique nigériane ou Nollywood (le N du Nigeria remplaçant le H du Hollywood américain) produit le plus grand nombre de films au monde par année, après l'Inde et plus que les USA. Certains acteurs sont tellement demandés qu’ils peuvent participer à 3 ou 4 tournages en une journée. Les films sont produits directement pour la vente sur DVD (à 2$ US l’unité), sans passer par les salles de ciné. Utilisant des scénarios simplistes, ils sont tournés en une ou deux semaines et l’un des plus connus cinéastes nigérians déclare pouvoir les faire en 3 jours! Utlisant ensuite le réseau des Nigérians vivant à l’étranger, les DVD se retrouvent facilement dans les villes américaines.
C’est d’ailleurs, à mon avis, au contact des nigérians des «États-Unis que nos compatriotes de la Diaspora ont fait connaissance avec ce type de cinéma avant de l’exporter au bercail. Avec des personnages qui ressemblent physiquement à beaucoup d’haïtiens, dans un décor familier de pays « sous développé », sans compter des thèmes pas trop éloignés de la vie quotidienne haïtienne (une épouse sur laquelle la maîtresse de son mari a jeté un sort, un jeune homme qui laisse la vie « mondaine » pour se « convertir » etc.), les ingrédients du succès des « films africains » en Haïti étaient là !
Causes du déclin
Après avoir explosé, le nombre de films haïtiens produits a rapidement chuté. Pourquoi? Serait-ce la faute aux DVD copiés (bootlegs) ? N’y a-t-il plus de « producteurs » prêts à financer les films locaux ? La baisse du pouvoir d’achat du public a-t-elle été si prononcée au point de rendre la production de films haïtiens non rentables? Les cinéastes et « apprentis cinéastes » se sont ils brusquement rendus compte que « faire du cinéma » ne rapporte pas autant que ça ? La concurrence des films nigérians est-elle si rude qu’elle décourage la production locale ? Quelle est votre opinion ?

9 comments:

  1. The decline of the Haitian movie scene was very much predictable as the movies being produced were of very low quality.....I had refused to watch certain haitian movies and support such mediocre productions.....It was shameful some of the movies that people dared to "produce and sell" .....some of these movies were really pitiful and reflected so much of the dire state of our country in terms of topic but also quality.....it could not have lasted...the sad part is that the attempt of some good producers to have good movies was quickly overshadowed by these other productions....
    As for the African movies I have watched a few ....and I was not really impressed....

    ReplyDelete
  2. I agree with you Stef, most of the Haitian movies are of very low quality and that applies also to Nigerian movies...but I'm still puzzled by how rapidly it was for the production of Haitian movies to explode then quickly after for that production to decrease...The difference in results achieved by the two movie industries doesn't come from a difference in quality, but I still can't figure out exactly why one seem to be so successul these days(in terms of the number of viewwers)while the other is in decline.

    ReplyDelete
  3. now @ TiKal for how long has the African movie industry been booming? How big was the Haitian industry i.e. who was is marketed to? How big of an audience did the Haitian movie industry target?What about the African industry?.....

    ReplyDelete
  4. Kay Ti Kay,
    what about the language? Besides quality, the absence of a box office, language (Creole) does limit most haitian movies to the very tiny and non self sufficient "haitian" market.
    Frantz-

    ReplyDelete
  5. @ Stef, the nigerian movie industry succeses seem to have started in 1993 with a major boom since 2003.
    Then both Stef and Haiti Opinions have pointed to the small size of the Haitian Audience (Market). I totally agree and I think it's a major problem but the market was already small when the Haitian movie industry was booming, why would it be a major obstacle now? Maybe the movie producers are becoming realistic about the market size now...but I'm still not sure about that explanation.

    ReplyDelete
  6. According to people involved in the Haitian Movies Industry, the movie producers usually make revenue in two ways:
    1. Having their movies played in Haiti movie theaters.
    2. Sell distribution right of the movies to some people or companies in the Diaspora like Lionel Production,Inc., “Les Delerme”, Cinevision Production of Miami,Inc. who usually sell the DVDs abroad.

    In the last years, lots of Movie theaters in Haiti have closed their doors with the growth of the bootlegs market (DVDs are sold on the streets and TV stations are playing, for free, movies that are not even in theaters yet). So there are fewer places for the Haitian producers to play their movies.

    Also in 2007, the some of the main Haitian movie distributors (Cinevision Production of Miami,Inc., Lionel Production,Inc., carine Delerme, Caminito Fond-Rose, Mizik Depot,LLC, Bazile Jean Berthol, Wilton Narcisse, John Doe and XYZ Company) were sued by Sacha Parisot, coprocuducer of La Rebelle, (case number1:2007cv22167) for copyright Infringement. And it seems that since then, some of these people and companies have been in bad financial situations and cannot be as aggressive as they were in distributing and producing Haitian movies.

    I believe these two factors have contributed in stopping the booming of our movies industry.

    Parisot v. Cinevision Production of Miami,Inc. et al: http://dockets.justia.com/docket/court-flsdce/case_no-1:2007cv22167/case_id-301492/

    ReplyDelete
  7. Hmmmm...Very interesting explanation Herold !

    ReplyDelete
  8. very interesting facts by Herold........these 2 factors could have indeed contributed to the decline ...but still i believe that we did not have an industry that could've lasted longer than it did.....

    ReplyDelete
  9. Thanks for the source Herold... I did not know about all that...

    ReplyDelete